Differentiering
Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies
Jim Collins og Jerry I. Porras
Faglitteratur, HarperBusiness, 1994
En ifølge Christian Stadil god bog, når det kommer til ledelse og hvordan du bygger en virksomhed. Bogen står fadder til begrebet BHAG – big hairy audacious goal – som den danske forretningsmand har taget til sig og forklarer således: ”Et BHAG er et mål, som måske er lige lovligt ambitiøst, som man måske kun lige har chancen for at røre med fingerspidserne. Men som en klog person en gang sagde: If you reach for the stars, you will land on the moon. I Hummel er vores BHAG at ændre verden gennem sport. Ikke bare Aarhus, men verden. Når vi det? Det er overhovedet ikke sikkert, men vi vil gøre vores bedste for at opnå det. Det er vores BHAG, og det skaber relevans for medarbejdere på alle niveauer hver dag,” siger Christian Stadil. Et af de bedste BHAG’s, der ifølge ham nogensinde er lavet, er Volvo, der frit oversat nogle år tilbage bekendtgjorde, at der i 2020 ikke måtte være nogen, der kom til alvorligt til skade eller døde siddende i en ny Volvo-bilmodel. ”Prøv lige at høre, hvor fantastisk det BHAG er, hvor ambitiøst det er, og hvor tæt koblet det samtidig er til produktet og Volvos dna. Volvo har i alle årene fortalt os den her historie om, at det er verdens sikreste bil. Set i den sammenhæng er det er fantastisk BHAG.”