Det personlige og uperfekte værtskab

Christian Puglisi er tidligere kok på nogle af verdens bedste restauranter, som Noma og El bulli. Han fortæller her, hvordan han skabte Michelinrestauranten Relæ ud fra et meget klart og tydeligt værtskab, som skulle være personligt frem for perfekt og som skaber plads til kreativiteten. Et værtskab, som var en modpol til fine dinning. Det hele handler om at skabe en personlig oplevelse for kunden.

CHRISTIANPUGLISI_KAPITEL2

Skab rammen

Øvelse

Tilgangen om at gæsten altid har ret er i følge Puglisi en katastrofe. Det handler om at møde en kunde med det, man føler, man har at tilbyde. Nøglen til det her er at skabe noget, som gæsten ikke vidste de havde brug for. Det er der magien er. Og det er ikke noget, du kan få folk til at fortælle dig. Det er din opgave at skabe det ud fra det, du gerne vil med dit værtskab.

Prøv ud fra ovenstående perspektiv at skrive 3 situationer ned, hvor I har formået at skabe noget, som gæsten ikke havde brug for.

Diskuter om I kan se en sammenhæng mellem de 3 situationer. Kan man identificere et personligt værtskab?

Skriv 3 linjer ned, der beskriver jeres personlige tilgang til værtskab.

Hvordan viser i jeres personlighed?