Pensum med Rene Rechtman
I sin Mesterlære fortæller den danske iværksætter og investor, hvordan man på 3,5 år forvandler en idé til en virksomhed, der kan sælges for 19 milliarder kroner. Til dig, der vil på yderligere opdagelse i René Rechtmans faglighed, deler han her sin helt personligt kuraterede liste over værker, han er rundet af.
1
No Rules Rules – Netflix and the Culture of Reinvention
Reed Hastings
Faglitteratur, Ebury Publishing, 2020
”Jeg kan nikke genkendende til mange af de ting, som Reed Hastings fortæller om, når han beskriver kulturen på Netflix. Og det er først og fremmest betydningen af at give sine medarbejdere frihed under ansvar. De ansatte får en masse ansvar smidt lige i hovedet, og så skal de bare løbe med det og tage de risici, der skal tages, og hvis de fejler, er det okay, så længe det ikke sker igen og igen. Kulturen på Netflix er nok mere kontant end den, jeg har skabt på Moonbug, men vi har det til fælles, at vi ikke er tilhængere af at detailstyre vores ansatte. Jeg vil gerne have ansatte, som er skidedygtige og selvstændige, og som er entreprenører i deres dna. Og jeg tror, at den kultur, der skal til for, at den slags mennesker trives og kan performe, har masser af frihed og masser af ansvar. Når jeg ansætter, fortæller jeg, hvilken retning vi skal gå, og så forventer jeg, at folk løber med bolden i den retning. Så hurtigt som muligt og så godt som muligt. Og så blander jeg mig ikke i, hvad tid de går hjem, eller hvornår de holder ferie. Hvis folk vil holdes i hånden, skal de ikke arbejde her.
Når man som jeg ofte kun er omgivet af bankers med begrænset ledelseserfaring, kan man godt føle sig ret alene med ens tanker om for eksempel ledelse, og så er det nødvendigt selv at opsøge inspiration udefra. Da jeg læste om Reed Hastings ledelsesprincipper, bekræftede det mig i, at jeg arbejdede i nogle retninger, Netflix også havde haft held med. Omvendt kan inspirationen også bestå i, at jeg læser om nogle, der gør tingene på en helt anden måde, som jeg slet ikke kan se for mig i vores virksomhed, hvilket gør, at jeg bliver bekræftet i det, vi gør, er det rigtige.”
Når man som jeg ofte kun er omgivet af bankers med begrænset ledelseserfaring, kan man godt føle sig ret alene med ens tanker om for eksempel ledelse, og så er det nødvendigt selv at opsøge inspiration udefra. Da jeg læste om Reed Hastings ledelsesprincipper, bekræftede det mig i, at jeg arbejdede i nogle retninger, Netflix også havde haft held med. Omvendt kan inspirationen også bestå i, at jeg læser om nogle, der gør tingene på en helt anden måde, som jeg slet ikke kan se for mig i vores virksomhed, hvilket gør, at jeg bliver bekræftet i det, vi gør, er det rigtige.”
Reed Hastings (f. 1960) er en amerikansk milliardær og forretningsmand, der var med til at grundlægge Netflix i 1997, og som har været CEO fra 1998 til 2020, co-CEO frem til 2023, og som nu er bestyrelsesformand. Bogen, som er skrevet i samarbejde med forfatter og professor Erin Meyer (f. 1971), anses af folk med interesse for kreativitet, produktivitet og innovation som den hellige gral.
2
Shoe Dog: En selvbiografi om manden bag Nike
Phil Knight
Selvbiografi, People’s Press, 2016
”Det er en fantastisk historie om manden, der har bygget Nike. Jeg er især inspireret af den resilience, Phil Knight har, som er en meget vigtig egenskab, hvis du vil opnå noget stort her i livet. I opbygningen af Nike møder han enormt stor modstand: Han mangler altid penge, hans samarbejdspartnere går bag om ryggen på ham, han har evige problemer med leverandører, bliver sagsøgt og snigløbet af konkurrenter, men han bliver ved – og ved og ved – indtil det lykkes ham at bygge, hvad der i dag er det nok mest succesrige sportsbrand i verden. Hvis man bliver slået ud af modgang, kan man heller ikke sidde i et job som mit. Der er jo konflikter hver eneste dag, der er konstant ting, der ikke går, som jeg ville ønske. Det kan være en partner, der pludselig vil udskyde den aftale, vi har lavet om en stor filmproduktion. Og på det tidspunkt har vi allerede ansat det team, der skal lave den, og vi har allerede budgetter, der skal overholdes. Som leder må jeg jo hurtigt finde en løsning, så udfordringen ikke bliver til en mindre krise, som vokser sig til en større krise. Første skridt er at etablere en kultur, hvor den slags problemstillinger accelereres op til mig. Jeg vil så hurtigst muligt sætte mig ind i tingene og involvere i dette tilfælde samarbejdspartnerens CEO for at finde en hurtig løsning, som er fordelagtig for begge parter. Det kunne handle om at reducere budgettet, og produktionen stadig bliver igangsat. Krisen bliver afværget, fordi man ikke tager et nej for et nej. Helt grundlæggende set tror jeg, at det at være modstandsdygtig, er den værdi, man kommer længst med i livet generelt. Alle andre værdier er fantastiske, og man er stolt, hvis ens børn besidder dem, men er du modstandsdygtig og robust, kommer du langt. Så lader du dig ikke slå ud af modgang, ubehagelige mennesker eller dumme ting, men du ved, at du kan klare det, og at der altid er en løsning, og sådan er jeg bare helt fundamentalt.”
Amerikanske Phil Knight (f. 1938) er manden, der i årevis kæmpede en utrættelig kamp for at gøre sin idé om at sælge billige sko af høj kvalitet til masserne til en succesrig virksomhed. Dette er bogen om, hvordan han gjorde det.
3
Lioness – Golda Meir and the Nation of Israel
Francine Klagsbrun
Biografi, Schocken Books Inc, 2017
”At kunne tage beslutninger er en meget vigtig egenskab som leder, og det kunne Golda Meïr (en af staten Israels grundlæggere i 1948 samt premierminister 1969-1974, red.). Hun var en kvinde med en stærk tro og nogle stærke værdier, og hendes job indebar selvsagt en masse beslutninger. Mange af dem, hun tog, var upopulære, men hun var nødt til at tage dem, fordi hun mente, at det var det bedste at gøre. Og det kostede hende politiske forbindelser, venskaber, kærlighed, relationer med hendes børn osv. osv. Og der er jo ikke nogen af os, der sidder i forretningsverdenen, som har lige så store beslutninger at skulle tage som en statsleder, der sender unge mennesker i krig. Det er naivt at tro, at man er så vigtig. Men ikke desto mindre er det meget vigtigt, at man i mit job – og at dem, jeg ansætter – kan træffe en beslutning. Det er der for mange mennesker, der ikke kan. 80 procent af min dag består af kommunikation: Jeg snakker måske med min CFO om nogle tal, så snakker jeg med en af vores GM’s (general managers for de respektive brands, red.) om en idé, så taler jeg med Netflix om et potentielt tiltag, med Dreamworks om en film, som måske skal laves osv. Når jeg har snakket med folk, skal jeg se på, hvilke tal og øvrige fakta der bakker projekterne op, og så skal jeg tage en masse beslutninger. Det er ikke ensbetydende med, at jeg altid ved, hvad der er det rigtige at gøre. Jeg er da selv i tvivl hele tiden. Hvis du ikke er i tvivl og ikke opsøger andre mennesker i beslutningsprocessen og undersøger al tilgængelige data, så gør du ikke dit arbejde godt nok. Generelt vil jeg sige, at der altid i vores organisation findes folk med større detailviden, end jeg har, og jeg vil naturligvis inddrage dem. Jeg spørger andre, der ved mere end mig, til råds. Før vi investerer store beløb i indhold, vil jeg gerne have en analyse, der viser, hvornår vi tjener de her penge hjem igen, hvem der kommer til at se det her indhold i hvilke lande hvornår, og så kommer du tilbage med data på det, og så kan jeg tage en beslutning baseret på fakta.”
Den amerikanske forfatter Franchine Klagsbrun (f. 1931) har skrevet denne biografi om Israels fjerde premierminister, Golda Meïr (1898-1978), der var kendt som en politiker med en vilje af stål. Hun blev født i Rusland, immigrerede til USA i 1906 og viste i en tidlig alder politisk bevidsthed og ditto evner, der katapulterede hende ind i inderkredsen blandt dem, der blev grundlæggerne af staten Israel.
4
Measure What Matters – The Simple Idea that Drives 10x Growth
John Doerr
Faglitteratur, Portfolio, 2017
I 1999 investerede den amerikanske milliardær og investor John Doerr i omegnen af 12 millioner dollar i en lille startup, der var godt funderet teknisk, havde en god iværksætter-energi og meget høje ambitioner – men ikke nogen rigtig god forretningsplan. Virksomheden valgte at implementere John Doerrs system, kaldet Objectives and Key Results (OKR), og den startup – det var Google – har for længst passeret en markedsværdi på 2.000 milliarder dollar. Bogen har været inspirerende for René Rechtman, der har brugt konkrete værktøjer fra den til at få sin virksomhed til at fokusere på de vigtige ting. Den hjælper ledelsen og medarbejderne til at opsætte få, men klare målsætninger op og have en klar strategi for at nå de målsætninger. John Doerr (f. 1951) har gennem sit arbejde og sine investeringer været med til at skabe mere end en halv million jobs. Han har en mission om at motivere ledere til at gentænke deres forestilling om fremtiden.
5
Let my People go Surfing – the Education of a Reluctant Businessman
Yvon Chouinard
Selvbiografi, Penguin Books, 2005
I 2016 genudgivet med nye kapitler samt forord af Naomi Klein.
I 2016 genudgivet med nye kapitler samt forord af Naomi Klein.
Dette er historien om, hvordan den amerikanske bjergbestiger Yvon Chouinard (f. 1938) i 1973 stiftede mærket Patagonia, der i begyndelsen lavede udstyr til klatring. I dag er brandet verdenskendt for sit bæredygtige outdoor-tøj. Chouinards selvbiografi var tænkt til intern brug i Patagonia, men virksomhedskulturen viste sig også at være yderst interessant for folk uden for Patagonia, og bogen er i dag oversat til mere end ti sprog. Det, der især har inspireret René Recthman ved bogen, er den måde, hvorpå Chouinard arbejder med værdier og vision. Patagonia-stifteren er en af pionererne bag den værdibaserede virksomhed, og i hans tilfælde er visionen at passe på naturen, hvilket gennemsyrer hele virksomheden. Chouinard har i dag doneret en stor del af sin formue på at bekæmpe klimaforandringer. Da Rechtman satte Moonbug op, var det vigtigt at opstille nogle tilsvarende klare værdier. De værdier blev compassion, empathy, kindness, og resilience.
6
DisneyWar
James B. Stewart
Faglitteratur, Simon & Schuster, 2005
Bogen handler om Disneys magtkampe fra Michael Eisner til Bob Iger. René Rechtman har selv arbejdet hos Disney, hvor han fra 2016 til 2018 var direktør for digitalt indhold, og han kender to både menneskene og kulturen i virksomheden. Rechtman kalder bogen en fascinerende historisk fortælling om to markante ledere, der med hver deres ledelsesstil, men med en klar forståelse for, at kreativitet og forretning er yin og yang, har skabt stor værdi for ikke bare Disney, men en hel industri. Ifølge René Rechtman understreger bogen, at de ledere, der gør en forskel, for det meste er dem, der tør træffe beslutninger.
7
Creativity Inc
Ed Catmull
Biografi, Penguin Random House, 2014
Sammen med Steve Jobs og John Lasseter grundlagde Ed Catmull (f. 1945) den legendariske animationsvirksomhed Pixar Animation Studios, der blandt andet står bag titler som ’Toy Story’, ’Monsters Inc.’, ’Up’ og ’Find Nemo’. I sin biografi beskriver Ed Catmull det miljø og de idealer, der gjorde Pixar både populært og til en god forretning. Catmulls filosofi var i René Rechtmans udlægning kombinationen af, at alt i virksomheden skal gennemsyres af kreativitet – måden man holder møder på, måden man sidder til møder på, osv. – for at skabe en kreativ proces til en kultur med en direkte, konstruktiv kritik.
8
Moneyball – The Art of Winning an Unfair Game
Michael Lewis
Faglitteratur, W. W. Norton & Company, 2005
René Rechtman er stor fortaler for at bruge data og mener, at denne bog tjener som bevis på, at data bør være en del af enhver virksomheds insights i en beslutningsproces. Rechtman kan også anbefale filmatiseringen med Brad Pitt i hovedrollen som Billy Beane, der er sportsdirektør for baseballholdet Oakland Athletics, som han med meget få ressourcer forsøger at gøre et konkurrencedygtigt hold ud af. Han ansætter matematikgeniet Peter Brand som sin assistent, og sammen anlægger de en overraskende statistisk synsvinkel på spillet, der skal vise sig at blive revolutionerende. Pointen er, at man kan revolutionere en hel industri ved at tænke anderledes, og i dag kan man vel næppe forestille sig et sportshold på højt niveau, der ikke gør brug af data.
9
Afvigerne – historien om succes
Malcolm Gladwell
Faglitteratur, Bindslev, 2009
Originaltitel: ’Outliers – The Story of Success’, 2008
Originaltitel: ’Outliers – The Story of Success’, 2008
Denne bog spørger: Hvor mange timer tager det at blive dygtig? Og hvad skal der til for at få succes? Afvigerne – eller på engelsk: the outliers – er de mennesker, der som eksempelvis Bill Gates eller The Beatles hæver sig over andre og opnår ekstraordinære ting. Alle kan blive enige om, at de er dygtige. Men hvorfor er de det, spørger Malcolm Gladwell og giver kort fortalt det svar, at det kræver 10.000 timers træning at blive. René Rechtman er enig i grundtanken – der er ingen genveje, men kun hårdt arbejde, hvis du vil mestre noget – men han understreger samtidig nødvendigheden i at bruge de 10.000 timer rigtigt. De skal bruges i den rette infrastruktur og med den rette træner – ellers kan det blive mange spildte timer.
10
Narrative and Numbers
Aswath Damodaran
Faglitteratur, Columbia University Press, 2017
Tal er vigtige, men tal uden narrativ fænger ikke, siger René Rechtman, og denne bog fortæller hvorfor. ”Hvis du vil rejse mange penge, så skal du have en historie, og hvis du skal have en høj evaluering, så skal du have en historie omkring dine tal,” siger René Rechtman. Selv fremlæggelsen af et kvartalsregnskab kræver en historie, understreger Rechtman – det gør det nemmere at for tilhørerne at tage ind.
11
The Wisdom of Crowds
James Surowiecki
Faglitteratur, Anchor, 2004
Den amerikanske journalist og skribent på magasinet The New Yorker fra 2000 til 2017, James Surowiecki, argumenterer i denne bog for, at beslutninger taget af store grupper er bedre end beslutninger taget af en lille gruppe af eksperter. René Rechtman henviser til, at mange startups i dag har baseret sine algoritmer på Surowieckis bog, hvilket han også selv gjorde, da han etablerede Moonbug: Mange af eksperterne anbefalede de IP’er, han og hans team allerede kendte, men de kiggede derhen, hvor en stor mængde børnefamilier brugte deres tid, og på den måde opdagede de indhold, de ikke havde fået anbefalet af eksperterne.
Pensumliste
No Rules Rules – Netflix and the Culture of Reinvention
Reed Hastings
Shoe Dog: En selvbiografi om manden bag Nike
Phil Knight
Lioness – Golda Meir and the Nation of Israel
Francine Klagsbrun
Measure What Matters – The Simple Idea that Drives 10x Growth
John Doerr
Let my People go Surfing – the Education of a Reluctant Businessman
Yvon Chouinard
DisneyWar
James B. Stewart
Creativity Inc
Ed Catmull
Moneyball – The Art of Winning an Unfair Game
Michael Lewis
Afvigerne – historien om succes
Malcolm Gladwell
Narrative and Numbers
Aswath Damodaran
The Wisdom of Crowds
James Surowiecki